Som butikskommunikatör erbjuda jag en mängd skräddarsydda tjänster såsom butikskommunikation, showroom- och monterplanering och exponering av skyltfönster. Nedan kan du läsa om de olika tjänsterna och hur jag arbetar för att tillgodose mina kunders behov på bästa sätt.
Butikskommunikation
Hur du kommunicerar med dina kunder är a och o för en ökad försäljning och återkommande kunder. Hur din butik är uppbyggd, hur du förbereder dina inköp, hur ofta du exponerar om och hur du exponerar dina produkter är bara ett urval av de faktorer som spelar avgörande roll för hur kunden ser på ditt företag.
Som butikskommunikatör finner jag hållbara lösningar för just din butiks visuella uppbyggnad för att ge en så praktisk och säljstark exponering som möjligt.
Tjänster jag utför
Konsultation- tips och råd i din butik
Analys och problemlösning- analys av butiksyta och dokumentation med praktiska lösningar i planritningar, skisser och text
Praktiskt utförande av exponering av butik och skyltfönster
Tidigare projekt
Julskyltning
Beyers Blommor, Göteborg
Under två dagar gästade jag Beyers där jag fick fullt ansvar för presentation av hela butikens varuvisning och kommunikation. Målsättningen var att fokusera på att framhäva produkternas egenskaper och få en harmonisk helhet, såväl som tilltalande merförsäljningsprodukter och kompletta förslag som ger lust och inspiration.
Butikskommunikation
Hur du kommunicerar med dina kunder är a och o för en ökad försäljning och återkommande kunder. Hur din butik är uppbyggd, hur du förbereder dina inköp, hur ofta du exponerar om och hur du exponerar dina produkter är bara ett urval av de faktorer som spelar avgörande roll för hur kunden ser på ditt företag.
Som butikskommunikatör finner jag hållbara lösningar för just din butiks visuella uppbyggnad för att ge en så praktisk och säljstark exponering som möjligt.
Tjänster jag utför
Konsultation- tips och råd i din butik
Analys och problemlösning- analys av butiksyta och dokumentation med praktiska lösningar i planritningar, skisser och text
Praktiskt utförande av exponering av butik och skyltfönster
Planering av showroom- och monteruppbyggnad
Likaväl som kommunikationen är viktig för butiken, lika viktig är den för de företag som har showrooms eller är utställare på mässor. Att exponeringen är genomtänkt och stämmer överens med företagets affärsidé är lika viktigt som att det ska vara trivsamt och enkelt att kunna orientera sig på platsen. Detta är en konst som kräver planering och kunskaper i säljteknik och exponering. Detta kan jag hjälpa er med!
Tjänster jag utför
Kontakta mig om du är intresserad av en konsultation eller större projekt för ditt företag.
Konsultation- tips och råd inför uppbyggande/utställning
Analys och problemlösning- analys av exponeringsytan och dokumentation med praktiska lösningar i planritningar, skisser som i text
Praktiskt utförande av exponering av showroom/monter
Kontakta mig om du är intresserad av en konsultation eller större projekt för ditt företag.
Tel: 0730559755
e-post: tina.nu@hotmail.com
Tidigare projekt
Skribent om butikskommunikation,
branschtidningen "Blomster Branschen"
branschtidningen "Blomster Branschen"
Jag har fått äran att skriva tre artiklar i tidningen "Blomster Branschen" under hösten 2012. Jag ger en tanke åt de butiker som blivit en smula hemmablinda eller dem som så gärna vill skapa bedårande blomster, men inte har kunskap att exponera dem rätt. Jag hoppas kunna bidra med praktiska lösningar och tips, men framför allt väcka liv i begreppet "butikskommunikation" i blomsterbranschen!
Här kommer ett smakprov från en av de tre artiklarna...
"Belysning är roligt, bara man vet hur det ska användas!
Det stora misstaget många gör är att det är fel utrustning som används, för få ljuskällor och fel styrkor. Att tillexempel enbart använda starka lysrör är både ogästvänligt och opraktiskt. En god början är att känna till de tre viktigaste ljuskällorna en butik bör vara utrustad med för att få en komplett belysning.
I en större lokal är det nödvändigt med ett allmänljus som sprider jämt ljus. Detta kan vara i form av lysrör med en ljussättning som är så likt dagsljus som möjligt.
Sedan bör det finnas en ljusskena som sitter en bit ut från alla väggar, vilken är utrustad med stämningsbelysning och punktbelysning i form av armaturer med olika vinklingsgrad. Vinklingsgrad är hur stor spridning ljuskällan har, alltså hur stor yta som blir belyst. Detta skall stå på ljuskällans förpackning.
Stämningsbelysning är till för en större yta och "ramar in" miljöerna i butiken. Denna belysning har därför en större vinklingsgrad för att ge en helhet åt ytan. Punktbelysningen har en mindre vinklingsgrad och skall belysa de punkter/produkter som du vill uppmärksamma extra mycket, till exempel en kampanjprodukt eller en skylt med information. Denna belysning är även nödvändig för att skapa spänning och kontrast i exponeringen. I en mindre butik kan det ibland räcka med de två sistnämnda ljussättningarna, stämnings- och punktbelysning, men då bör stämningsbelysningens styrka vara högre".

Ett inbjudande skyltfönster med god belysning är i många fall avgörande om förbipasserade skall stanna till och gå in. Bilden är från inrednings- och blomsterbutiken "Grönbergs Interiör" i
Göteborg.
Julskyltning
Beyers Blommor, Göteborg
Under två dagar gästade jag Beyers där jag fick fullt ansvar för presentation av hela butikens varuvisning och kommunikation. Målsättningen var att fokusera på att framhäva produkternas egenskaper och få en harmonisk helhet, såväl som tilltalande merförsäljningsprodukter och kompletta förslag som ger lust och inspiration.
Här presenteras temat "Skimrande advent i koppartoner".
Koppar och andra skimrande, blanka material är höstens trend och ska därför presenteras på "trendtorget" eller den så kallade marknadsplatsen i butiken.
Koppar och andra skimrande, blanka material är höstens trend och ska därför presenteras på "trendtorget" eller den så kallade marknadsplatsen i butiken.
"Vinterkänsla från Gotland" blev temat med vackra skifferfärgade krukor, gröna växter och massa smått o gott att dekorera sin dörrkrans med.
I skyltfönstret och inne i butiken skapades temat "Jul med tradition". Kvalitativa produkter får vara basingrediensen i årets julrecept.
Julpremiär
Grönbergs Interiör, Göteborg
Varje år har Grönbergs Interiör julpremiär i oktober för att rivstarta inspirationen. I år var det tredje året jag var med att bygga årets jul tillsammans med butikens duktiga dekoratörer.
Skyltfönstret blev ett drömskt sovrum med gran och öppen spis.
Under byggdagarna arbetade jag med grunderna av dekoravdelningarna i butiken. Ett utmanande projekt då alla små hängen och kulor ska få en egen plats- och rätt plats!
Tillsammans med Faridah, en otroligt duktig dekoratör, skapade vi denna härliga dukning med Mateus keramik. Syftet var ett smörgåsbord att bli inspirerad av för att sedan plocka sin keramik på hyllorna runt omkring. Ett smidigt sätt att visa upp en produkt på!
På Grönbergs får jag verkligen leva ut!
Jag sprayade och dekorerade en gammal vintagelampa som blev ett kitschigt fågelbo.
Jag sprayade och dekorerade en gammal vintagelampa som blev ett kitschigt fågelbo.
En gran med utbudet av årets kulor och hängen är traditionellt men ett säkert kort att inspirera kunderna.
Ombyggnation av blomsteravdelning
Grönbergs Interiör, Göteborg
Grönbergs Interiör, Göteborg
Önskemålet från butiken var ett luftigt intryck, mer sälj och att lyfta fram vissa produkter. Jag arbetade med att förhöja arbetsbänkens standard, praktiska lösningar, djup i rummet och grafiskt material för att förhöja upplevelsen av butikens entrédel.
![]() |
Mitt under omexponeringen! |
![]() |
Vy från entréen över den nyexponerade blomsteravdelningen. |
![]() |
Höstiga, mustiga färger står i fokus! |
Showroomsuppbyggnad
Caesar Collection vår & sommar 2014
Företaget vänder sig till en bred målgrupp där många stilar och produkter ska samspela under ett och samma tak. Därför är olika rum och teman viktigt för att gruppera de olika trenderna för att ge en harmonisk känsla och att kunden ska finna just sina produkter.
Barock stil med svulstiga blomsterarrangemang och feminina former.
Showroomsuppbyggnad
Caesar Collection vår & sommar 2014
Företaget vänder sig till en bred målgrupp där många stilar och produkter ska samspela under ett och samma tak. Därför är olika rum och teman viktigt för att gruppera de olika trenderna för att ge en harmonisk känsla och att kunden ska finna just sina produkter.
Industriellt tema med råa, enkla former och material.
Barock stil med svulstiga blomsterarrangemang och feminina former.
Lekfullt och fantasirikt i svala vårtoner.
Mässplanering och uppbyggnation, FORMEX
Caesar Collection höst & vinter 2013
Caesar Collection höst & vinter 2013
Det är hårt arbete inför mässdagarna, men så roligt att få skapa miljöer där produkterna kommer till sin rätt!
![]() |
Hösten i ny tappning; mjuka, feminina, rosa toner samspelar med rostig plåt och naturskatter. |
![]() |
Natur och enkel design med en touch av glamourösa skatter från skogen... |
Showroomsuppbyggnad
Caesar Collection 2013
En ny satsning leder till Finland med nytt showroom. Jag stod ansvarig för planering och uppbyggnad av den nya 150 kvm stora lokalen. Målet var en enkel och praktisk visning av produkterna men ändå med en inspirerande exponering.
Mässplanering och uppbyggnation, FORMEX
Caesar Collection Vårkollektion 2013
Blomsterbollar fick leka som lätta moln över baren... |
Jag har blivit vän med våra konstgjorda växter och snittblommor. Må hända att de inte doftar men de håller ju i all evighet! |
Monteruppbyggnad av examensutställning
utbildning "Butikskommunikation", Handelsakademin 2010 till 2012
Detta var min monter under examensutställningen på Handelsakademin. För det företag som vill ha en liten men en effektfull monter finns otroliga medel att jobba med!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar