Jag har fått äran att skriva tre artiklar i tidningen "Blomsterbranschen". Jag ger en tanke åt de butiker som blivit en smula hemmablinda eller dem som så gärna vill skapa bedårande blomster, men inte har kunskap att exponera dem rätt. Jag hoppas kunna bidra med praktiska lösningar och tips, men framför allt väcka liv i begreppet "butikskommunikation" i blomsterbranschen!
Här kommer ett smakprov från en av de tre artiklarna...
Ljussättning- det enklaste sättet att förändra en miljö
"Ljus är din bästa säljare!" Detta säger de flesta större butikskedjorna idag, då det visat sig att ljussättning har en avgörande roll för försäljningen. Utifrån undersökningar ser man att försäljningen ökar markant på varor och ytor som är rätt ljussatta. Och genom att belysa butiken rätt kan vi påverka kundstråket, alltså hur kunderna rör sig. En levande belysning där kontrasten mellan ljus och mörker finns ökar intresset och vägleder kunden framåt dit vi vill leda dem.
Belysning är roligt, bara man vet hur det ska användas!
Det stora misstaget många gör är att det är fel utrustning som används, för få ljuskällor och fel styrkor. Att tillexempel enbart använda starka lysrör är både ogästvänligt och opraktiskt. En god början är att känna till de tre viktigaste ljuskällorna en butik bör vara utrustad med för att få en komplett belysning.
I en större lokal är det nödvändigt med ett allmänljus som sprider jämt ljus. Detta kan vara i form av lysrör med en ljussättning som är så likt dagsljus som möjligt.
Sedan bör det finnas en ljusskena som sitter en bit ut från alla väggar, vilken är utrustad med stämningsbelysning och punktbelysning i form av armaturer med olika vinklingsgrad. Vinklingsgrad är hur stor spridning ljuskällan har, alltså hur stor yta som blir belyst. Detta skall stå på ljuskällans förpackning.
Stämningsbelysning är till för en större yta och "ramar in" miljöerna i butiken. Denna belysning har därför en större vinklingsgrad för att ge en helhet åt ytan. Punktbelysningen har en mindre vinklingsgrad och skall belysa de punkter/produkter som du vill uppmärksamma extra mycket, till exempel en kampanjprodukt eller en skylt med information. Denna belysning är även nödvändig för att skapa spänning och kontrast i exponeringen. I en mindre butik kan det ibland räcka med de två sistnämnda ljussättningarna, stämnings- och punktbelysning, men då bör stämningsbelysningens styrka vara högre.
Vilken typ av ljuskälla skall man använda?
De vanligaste ljuskällorna är kall- och metallhalogen, men även LED utvecklas i rask takt på marknaden på grund av sina goda egenskaper. Kallhalogen har ett vitare ljus, en medellivslängd på 2000 till 4000 timmar och har hög värmeutveckling, vilket menas att den ger ifrån sig mycket värme. Det är alltså ganska oekonomiskt att använda denna, och dessutom får ljuset en gulare nyans när den börjar bli gammal.Metallhalogen ger ett krispigt och attraktivt ljus men har även den en hög värmeutveckling. Dess medellivslängd är på 6000 till 15.000 timmar.
LED kommer i allt fler olika varianter och har även denna ett krispigt ljus. Den har dessutom låg värmeutveckling, alltså ger den inte ifrån sig någon värme alls och har en medellivslängd på 60.000 timmar. Man kan spara upp till 90% energi om man använder LED!
Hur skall man placera sina ljuskällor?
Allt är utifrån hur butiken ser ut och vad ljussättningens syfte är. Men det finns några bra grundregler som kan vara till hjälp. Ljusskenor bör placeras ¼ del av takhöjden ut från vägg. Man bör även räkna med eventuell hyllplansdjup om man har några på väggen. Till exempel, är takhöjden 2,6 m så är en fjärdedel av väggen 90 cm. Och om hyllans djup är 40cm bör skenan placeras 1,3 meter ut från väggen. Undvik att sätta ljusskenor högre än 4 meter, då det krävs starkare belysning, vilket ger högre energiförbrukning och leder därmed till större ekonomiska utgifter.Ljusskenorna bör placeras inom tre meters avstånd från varandra för bästa effekt. Att rikta spottarna ca 30 grader är en bra tumregel för att undvika bländning, och för att skapa en trivsam belysning bör spottarna placeras i grupper med olika vinklingsgrad.
"En exponering är aldrig färdig förrän den är ljussatt".
Arbeta aktivt med ljussättningen vid en exponering och byt alltid ut eventuellt trasiga lampor så fort de går sönder. Det är viktigt att känna till att ljuset förändras när det träffar olika ytor. Som till exempel när ljuset träffar en svart yta absorberas det mesta av ljuset, medan det reflekteras på en vit yta. Grått är ofta bättre än svart när man jobbar med ljus, eftersom svart "äter upp" och kräver mer ljus. Undvik att belysa tomma ytor och tänk på att belysa hörn, ytor som är utsatt för svinn och de ytor dit kunden har svårt att hitta. Prata aktivt om ljussättning med dina kollegor, hjälps åt och utforska olika sätt att arbeta med den.
Andra ytor som är viktiga att belysa är naturligtvis skyltfönstret. Detta är företagets ansikte utåt och bör alltid prioriteras. Även entrén är viktigare än vad vi tror. Det tar några sekunder för ögat att vänja sig från utomhusljus till belysningen inomhus. Då har kunden hunnit gå flera steg och kanske missat en viktig del av butiken. Satsa därför på bra belysning i entrén för att hjälpa kundens ögon att vänja sig vid ljuset snabbare.
Slutligen är kassan en viktig del att belysa. Det är här personalen befinner sig och skall värdesättas med god belysning. Det är här butikens koncept får stor betydelse, såväl som att det är hit kunden ofta söker sig till när den behöver hjälp. Då bör den framhävas med god och trivsam belysning.
Slutligen är kassan en viktig del att belysa. Det är här personalen befinner sig och skall värdesättas med god belysning. Det är här butikens koncept får stor betydelse, såväl som att det är hit kunden ofta söker sig till när den behöver hjälp. Då bör den framhävas med god och trivsam belysning.
Bild text: Ett inbjudande skyltfönster med god belysning är i många fall avgörande om förbipasserade skall stanna till och gå in. Bilden är från inrednings- och blomsterbutiken "Grönbergs Interiör" i Göteborg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar